Sowiniec Sowiniec
258
BLOG

Transportowe ożywienie Wisły i Odry

Sowiniec Sowiniec Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 14


         Dawniej wielkie rzeki odgrywały w Polsce ogromną rolę w transporcie. Od dawna nie widać jednak na nich barek przewożących różne towary, do historii odeszły słynne galary.


        Pojawiła się jednak szansa na zmianę w tej materii. Jak poinformowało Radio Kraków, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ogłosiło program odbudowy transportu wodnego.


        „Więcej towarów ma być przewożonych Odrą i Wisłą a obie rzeki ma połączyć kanał Śląski. Transport rzekami ma być ekologiczny a barki mają zastępować ciężarówki rozjeżdżające drogi. Zwolennicy transportu rzecznego przekonują, że nowa strategia to powrót do przeszłości. Przez kilkaset lat Wisła była najważniejszą drogą transportową w Polsce i Europie. Jeszcze w XX wieku transportowaną nią węgiel ze Śląska i zboża. To właśnie Wisłą ewakuowano z Krakowa we wrześniu 1939 roku skarby wawelskie” - czytamy na stronie internetowej RK.


         Okazuje się, że udrożnienie Wisły nie wymaga dużych nakładów finansowych, ponieważ stopnie wodne w Dworach, Jankowicach i Kościuszko spełniają europejskie normy.


        „Teraz najpoważniejszym zadaniem ma być budowa kanału łączącego Wisłę z Odrą. Miałby zaczynać się w okolicach Oświęcimia i łączyć z Odrą w okolicach Kuźni Raciborskiej. Jego koszt to 10 miliardów złotych” - napisano na stronie krakowskiej rozgłośni.


        - Kanał Śląski ma łączyć się z projektowanym kanałem Odra - Dunaj. Dla Górnej Wisły i Krakowa to otwarcie na cały świat - powiedział na antenie RK Jakub Stonawski z Klastra Górnej Wisły.


        Transport rzeczny ma też duże znaczenie ekologiczne, ponieważ jedna barka może zastąpić aż 40 tirów, a emituje znacznie mniej dwutlenku węgla niż samochody i pociągi.


        - To ważne dla Krakowa, który dusi się w smogu. Lepiej wpuścić jedną barkę na rzekę, niż kilkadziesiąt tirów na ulice - dodał Stonawski.


        „Teraz w Polsce rzekami odbywa się zaledwie pół procent transportu, w krajach Europy zachodniej to około 7 procent. Od roku 2030 Unia Europejska będzie wymagać od Polski przeniesienia znacznej części transportu na trasach powyżej 300 kilometrów z samochodów ciężarowych na kolej i barki” - czytamy na stronie Radia Kraków.


 


Sowiniec
O mnie Sowiniec

filozof-fenomenolog, autor "Zarysu filozofii spotkania" i "Filozofów o godnym życiu", harcerz, publicysta prasy krajowej i polonijnej, przewodniczący Komitetu Opieki nad Kopcem Józefa Piłsudskiego, rzecznik Porozumienia Organizacji Kombatanckich i Niepodległościowych w Krakowie, były reprezentant prasowy pułkownika/generała Ryszarda Kuklińskiego w Polsce

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka